28 Ağustos 2016 Pazar

Mr. Nobody(Bay Hiçkimse) -Film-

Selam Sevgili Okur,
İşte bir film yazısıyla daha beraberiz. Bugünkü film oldukça özel ve önemli bir film bana kalırsa. Zamanında filmsizlikten yakınan ben nerelerde arıyormuşum acaba filmleri bilemiyorum çünkü filmimiz 2009 yapımı.
Filmin konusu:
Baş karakterimiz Nemo Nobody(Nemo Hiçkimse), geleceği bilmektedir ama birden fazla geleceğe sahiptir. Her şey doğmadan önce geleceği unutturan melek dokunuşunun unutulması ardından da ebeveynlerinin ayrılmasıyla başlar. Nemo bir seçim yapmak zorundadır ama bu öyle kolay bir seçim olmayacaktır: Annesini mi yoksa babasını mı tercih edecektir? Filmdeki karakterin deyişiyle "İmkansız bir seçimle karşı karşıya gelen 9 yaşındaki bir çocuğun" seçimlerini izliyoruz.
Yaptığımız seçimler hayatımızı nasıl etkilemektedir? Ya başka bir seçim yapsaydık hayatımız nasıl olurdu?

Film kesinlikle nefes kesiciydi. Türüm türüm felsefe ve psikoloji kokuyordu, eh bir nebze de aşk vardı tabii. Seçimlerin bir insan üzerinde yaratacağı etkiler, o insanın her seferinde aynı durum üzerinden tekrar tekrar yaptığı farklı seçimlerinin getirdiği bir çok hayat ve bu hayatların hepsinin bir insanın geçmişi olarak zihninde hep taze kalması. Bolca kafa karıştıran sahneleri oldu filmin ama sonunda her şey rayına oturdu(ray ne kadar da manalı bir kelime bu film için).
Film boyunca verilen mesaj "yapılan seçimlerden pişman olmamak" oldu benim için.

Milyonlarca olasılığın içinden birini seçip yavaş yavaş hayatımızı inşa ediyoruz. Bazen tercih şansımız bile olmuyor o tercihe sürükleniyoruz çünkü o sırada başkaları da tercihte bulunuyor. Birileri bir şey yapıyor ve bizim hayatımız değişiyor. Kelebek etkisinin ne kadar da sinir bozucu olabileceğini görüyoruz filmde.
Filmdeki "Satrançta yapılabilecek en iyi hamle, hamle yapmamak olursa buna Zugzwang denir." sözü üzerine yaptığım küçük çaplı araştırmayla durumu çok güzel anlatan aşağıdaki ekşi sözlük girdisini buldum.
(büyütmek için resmen tıklayın)
Filmden birkaç kare daha:
Tüm bunlara ek olarak yapı olarak filmi eleştirirsek sahne geçişleri, çekimleri, karakterler için ayarladıkları çağrışımlara bayıldım. Hatta çağrışımlar kısmını farkedince o kadar mutlu oldum ki film bitince bir tane resim hazırladım, baktım internette kimse yapmamış.
(Adamın sevdiği 3 kız ve karakterler küçüklükte giydikleri kıyafetlerin renklerindeki kostümler giydiler film boyunca.)

Benim için bol mana yüklü bir film olmasının sebebi belki de tam doğru zamanda izlemiş olmamdandır. Artık kitapların, filmlerin ya da bazen insanların geldikleri zaman öyle doğru zamanlar oluyor ki. İnsan uzun süredir boğuştuğu dertlerden bir nebze kurtuluyor, kurtulmasa bile insanı bir şeylere çözmeye itiyor.

Son zamanlarda tema ve konu yönünden bu filme benzeyen çok fazla filmle ve diziyle karşılaştım(bkz. insan neye ihtiyacı varsa onu bulur):
-Thomas Harris'in Hannibal kitabındaki Hannibal karakterinin Stephen Hawking ve onun eseri hakkındaki "Zamanın Kısa Tarihi" adlı filmi izlemesinden ve bu konuya ilgisinden bahsediyordu. Henüz izlemediğim ama izlemeye niyetli olduğum bu film evren, geçmiş-gelecek ayrımı gibi konuları işliyormuş. Mr. Nobody filminde de benzer bir konudan bahsediyor. Evren düzensizlik yönünde ilerliyor, bir fincan kırılıyor ama o fincanın geri birleştiğini görmüyoruz. Peki evren mutlak düzensizliği ulaşınca ne olur? Fincan yine eski halinde görebilir miyiz?
-Halen izlemeye devam ettiği W-Two Worlds dizisinde de tek bir karakterin etrafında dönen bir dünyadan bahsediliyor tıpkı bu filmde olduğu gibi. Belki bir farkla: W'da o karakter bir çizgi roman karakteri ve hayatını yazan-çizen bir adam var ama Mr. Nobody'de Nemo'nun hayatını yine Nemo yazıyor.

Bak yaa. Aklımda kaç tane film-dizi vardı ve şuan uçup gitti. Aklıma geldikçe yazıyı güncellerim Okurcum, kusura bakma :/

Ah söylemeden geçmeyeyim yoksa bilirsin kötü hissederim. Filmde cinsel sahneler de bulunmakta. Çocuklarla ya da ailecek izlenemeyecek şekilde. O sahneler dışında insana oldukça fazla şey katacağını düşünüyorum tabii ki. Bu uyarım "filmi izlemeyin" gibi bir anlama gelmiyor :D
Gitmeden filmin mükemmel şarkılarından oluşan bir çalma listesini de buraya bırakayım dedim. Önceden hazırlamış olan listeleri kendi listemde birleştirdim. Listeyi dinlemeye üşenirseniz bile hiç olmazsa ilk şarkıyı dinleyin he mi :))

Hadi kendine iyi bak :)

Sevgiler
Kız

4 yorum:

  1. Merhaba,

    İlgi çekici bir film yazısı olmuş, elinize sağlık. En kısa zamanda bunu izleyeceğim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Film hakkında ilgi uyandırabildiysem amacıma ulaşmışımdır :))
      Umarım filmi de beğenirsiniz :)

      Sil
  2. İzlerken ne oluyor acaba diye sıkça düşündüm. İlk başta filmi çözmek zor geliyor. Ama filmin vermiş olduğu mesaj güzeldi. Ama genede çok fazla beğendiğimi söyleyemem. Sanırım beklentimin Kelebek Etkisi filmi gibi olmasını beklememden kaynaklı :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beklenti fazla yükselince filmin tadı kaçıyor maalesef :(
      Kelebek Etkisi'ni izlememiştim, hemen listeye attım :))

      Sil