15 Eylül 2016 Perşembe

Yatay Geçiş Serisi #2 Hazırlık Süreci

Çeşitlerden bahsettiğimize göre daha ayrıntılı kısma geçebiliriz: Hazırlık Süreci.


Bahsettiğim gibi ben ortalama ile yatay geçiş yaptım. Üniversite sınavına girdiğim sene tercih ettiğim bölüm istediğim bölümdü ama üniversitemden memnun değildim ve istediğim üniversiteye puanım yetmiyordu. Bir hocamın bana yatay geçişle istediğim üniversiteye üniversite sınavına tekrar girmeden geçebileceğimi söylemesi üzerine yoğun bir çalışma faslı başladı benim için.
Yaptıklarımı sırayla yazacak olursam:
1) Beğendiğim üniversiteleri seçtim ve ÖSYM'nin puan sıralamasına göre yüksekten düşüğe göre sıraladım(kalite sıralamasında kullandım bu puan sıralamasını.).
Bu sıralamaya ilk başlarda bir tane özel üniversite de eklemiştim ama benim başvurmak istediğim üniversite yatay geçişle gelenlere burs sağlamıyormuş, bu sebeple sadece devlet üniversiteleri vardı listemde.

2) Üniversitelerin yatay geçiş yönetmeliklerini okudum.
Hemen hemen bütün üniversitelerin yönetmeliklerin aynı şeyler yazıyordu ama küçük farklılıklar da çıkıyordu bazıları arasında. Mesela bir üniversite için yatay geçişte en az 2 ortalama gerekirken, başka bir üniversitede bu ortalama 2.5 idi. Bu sebeple başvurmayı düşündüğünüz üniversitelerin hepsinin yönetmeliklerini okumanızda fayda var.

3) Geçmek istediğim üniversitelerin yatay geçiş kriterlerini inceledim. ve gereken kriterleri not aldım.
Minimum not ortalaması: Genellikle 4 üzerinden minimum 2.5 not ortalaması kabul ediliyor yatay geçiş yapabilmek için.
İngilizce(ya da daha genel olarak; Yabancı Dil): Benim bölümüm(Moleküler biyoloji ve genetik) bazı üniversitelerde tamamen Türkçe, bazılarında tamamen İngilizce ve bazılarındaysa %30 İngilizce idi(bkz. eğitim sistemimizdeki dengesizlik). Eğitiminde bir miktar bile olsa İngilizce dersi olan üniversiteler İngilizce'nizi belgelemenizi istiyorlar(Üniversitelerin kabul ettiği İngilizce sınavlarının listeleri kendi sitelerinde bulunur.)(İngilizce muafiyeti konusunda daha ayrıntılı bir yazı yazacağımdan dolayı bu kısmı şimdilik geçiyorum.)
Yetenek sınavı/Bilim sınavı: Yetenek sınavı şartı arayan bölümler için yetenek sınav puanı önemli(benim bölümümde böyle bir şart yoktu ama genel bilgi olsun diye yazayım dedim.)
Bilim sınavına ise yalnızca Boğaziçi Üniversitesi'nin kriterlerinde gördüm. Benim bölümümde bilim sınavı sadece Biyoloji dersi hakkındaydı. Sınav hakkında sorumlu tutulacağınız bir kitap vardı elbette. Ben sorduğumda Campbell'ın Biyoloji kitabını söylemişlerdi ama belki değişmiştir diye söylüyorum yatay geçişten sorumlu görevliye mail atarak konu hakkında daha ayrıntılı bilgi alabilirsiniz.
Tabii bu kriterler dışında bir kriterleri var mı diye de araştırma yapmak da fayda var ;)

4)Belki de en önemli olan adım: Hedef belirleme.
Üniversite hedefi: Hedefinizi belirlerken hayal kurmaktan çekinmeyin. Üniversitelerin önünüze koyduğu kesin bir engel yoksa istediğiniz gibi bir üniversiteyi hedefinize koyabilirsiniz. Hedef konusundaysa esnek olmayı kendinize öğretin. Kendim üzerinden örnek verirsem: hedef olarak belirlediğim ilk üniversiteyi özel üniversite olduğu için elemek zorunda kaldım, ikinci üniversitedeyse İngilizce sınavında gereken puanı elde edemedim(Boğaziçi) bu sebeple hedefimi değiştirdim ve belirlediğim üçüncü üniversiteyi kazandım. Dikkatini çekerim realist olacağım diye daha ilk başta hedefimi düşük tutmadım; hayalimdeki üniversiteyi hedefim olarak belirledim ve bu hedefe yönelik çalıştım. Gelişen süreçle şuan başka bir hedefimi başardım ama kesinlikle belirlediğim ilk hedefin fazla altına düşmedim.
Not ortalaması hedefi: Şuana kadar ki incelemelerimde vardığım sonuç: Not ortalaması sınırının 2.5 olması her 2.5 notunu almış olanın geçiş yapabileceği anlamına gelmiyor. Olay tamamen o sene yerleşenlerin durumlarına bağlı. Mesela bu sene 2.9 notun altında yerleşen görmediğim halde önceki senelerde bu notlarda yerleşen kişilerin olduğunu gördüm. Bu sebeple yatay geçişin hem hazırlık hem de bekleme sürecinde biraz daha rahat kafaya sahip olmak için koyacağınız minimum hedef 3 olmalı. Ben hem kendimi aşırı zorlamak istemediğim için hem de garanti bir sınır sayılabilecek bir ortalama seçtim kendime: en az 3.5 yapacağım diye bir hedef koydum önüme. 4 imkansız bir not mu? Hayır.(90-100 arası notlar 4'lük sisteme 4 notuna denk) 4 hedefini de koyabilirsiniz tabii ki. Dediğim gibi kendimi çok zorlamak istemedim çünkü okul derslerime çalışırken aynı anda İngilizce ve sürücü kurslarına gidiyordum. Belirlediğim bu 3.5 hedefine ulaşmaya çalışırken fazlasını yapabilmiş olmam da beni sevindirdi :)

Hedefinizi de belirlediyseniz sıra işin psikolojik yanına geldi.
Yatay geçiş sürecine başlarken ne kadar giriştiğim bu iş beni gaza getirmiş olsa da üniversite sınav döneminden beraberimde getirdiğim yaralar vardı. Bu dönemi iyileşerek ve hatta iyileşmekten de fazlasını yapabilmek için psikolog desteği aldım(yaklaşık 4 seans). Eğer buna ihtiyaç duyarsanız iyice araştırıp güvenebileceğiniz bir psikoloğa gidin ama sakın unutmayın; psikoloğa bağımlı olmayacaksınız, sadece ondan bir miktar yardım alacaksınız.
Psikoloğa ihtiyaç duymuyorsanız harika zaten :) Tek ihtiyacınız kendinize güvenmeniz ve kendinizi sevmeniz. İnsanlar size "Yapamazsın", "Zaten herkes yatay geçiş yapacağım der ama kimse yapamaz" ve türevlerinde sözler sarf edebilir ama kulaklarınızı bu kişilere tıkayın hatta isterseniz niyetinizi fazla kişiye de söylemeyin. Önemli olan sizin düşünceniz. Hatta resmiyeti bırakayım, önemli olan senin düşüncen! Hatta sana Nadide Hayat filminde bir alıntı yapayım: "Diyenler sadece konuşanlardır; yaşamak isteyip yaşayamadıkları için, korkak oldukları için başkalarını ayıplayıp intikam alırlar."
Kapiş ;)

Konu hakkında sorularınız olursa yazmaktan çekinmeyin, hem sıradaki yazılara da yön vermiş olursunuz :)
(Paul'ün şu yazısından sonra bu şarkıyı paylaşmazsam kötü hissederdim :))

Not: Bu yazıya ekleyeceğim sadece 1 paragraf kalmıştı ama vakitsizlikten ekleyemedim ve biraz gecikti paylaşmam. Kusura bakma ^^"

Sevgiler
Karga ve Kız

=>Yatay Geçiş Serisi #1 Yatay Geçiş Nedir? Kimler Yapabilir? TIK TIK

=>Yatay Geçiş Serisi #3 İngilizce'yi Parçalamak TIK TIK

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder